26. mar. 2007

Påske


Påsken er en rar tid for meg. Jeg kjenner meg ikke igjen i kyllinger, det gule og heller ikke det religiøse. Eggene er vanskelige å blåse ut og jeg aner ikke hvilken påskepynt jeg skal bruke. Ikke at vi IKKE har påskepynt altså: en rufsete småkul og skjeløyd myk påskekylling vi kjøpte når vi var nyforelsket par og nettopp flyttet inn i vårt nye hus. Den tiden med huset er jo forbi da vi fant ut at vi heller vil nyte livet enn å pusse opp til krampa tar oss, men kyllingen er fortsatt her. Den ligger i en nedstøvet eske oppe i boden men vil skal ta den frem....før vi drar på påskeferie til svigermor og er borte hele påskeuka.

Men noe nytt har skjedd: vi har en toåring som går i barnehage!

Han har gitt meg en helt ny opplevelse av påsken. Nå henger det et egg, som jeg så stolt har blåst ut for første gang, i kjøkkenvinduet. Jeg har hjulpet ham å male den. Han har tatt med karse ( som forøvrig er døden-nær opplevelse for min luktesans) og den spirer vilt i en alumuniumsfoliebelagt kurv på kjøkkenbenken. I den er det et rundt kyllinghode som lillemann har malt og laget selv, hvilende på en lang pinne. Han er så stolt...og ikke minst, mamma og pappa også.

I tillegg har vi fått enda en type kylling som han har laget. Den er selvfølgelig gul med par fjær i baken men litt mindre symetrisk enn kyllinghodet. Den har øyne nederst og nebbet i panna og jeg får en heller komisk Picasso fornemmelse når jeg ser på den. Men spør du meg om jeg er stolt så vil jeg selvfølgelig si at det er den fineste håndlagte påskekyllingen i verden.

Nå gleder jeg meg til påsken og alt som følger med: det gule med fjær og nebb på, eggene som henger i gardinstanga på kjøkkenet, turen til Trøndelag, påskesolen, turen ute med Kvikk-lunsj og kakao på termos, påskenøtter og det som er. Jeg har bestilt stativ for maling av påskeegg og hobbysett for påskekyllinger på Panduro så:


bring it on! Jeg er (påske)klar!

3 kommentarer:

Kristin sa...

Så flott påskepynt dere har fått dere. Hvis det er noen trøst har jeg aldri vært sånn som har ni-pyntet til påske jeg heller...

Hei hei sa...

Så utrulig ryddig og flott blogg du har-. Min er jo rotete i forhold. Nei, eg må visst organisere den litt bedre. Kjekt at du hadde linka til bloggen min, eg skal legge inn link til din også :)

Catrine sa...

Hei og takk for koselig hilsen i bloggen min! :) Jeg har tatt bildet til headeren selv ja, bare lagt noen blomster på en hvit hylle og knipset.
Flott blogg du har! Kul header og!

Påske er koselig - og aller best er det å få små gaver fra barna som de har laget i barnehagen og på skolen!
Ønsker deg en fortsatt fin uke! :)