9. apr. 2007

Påsken er over for denne gang

Et sjudagers opphold hos svigermor i Leksvika er over. Kroppsvarmen er noen grader høyere og vi er ca 3 kilo tyngre. Iallefall vi foreldrene. Vår sønn, som har fått leke med noen av sine søskenbarn ( les: 8 av mulige 11) har vært i himmelen og mat var det siste han tenkte på. Sliten, stupte han i seng hver kveld og våknet med et smil om munnen, vel vitende om at mamma, pappa og alle de åtte søskenbarna kom til å være her heeele dagen. For ikke å snakke om bestemor, tantene og onklene.

Den 3.4. fylte han 2 år. Det var en dag med gaver, kaker og masse oppmerksomhet. Vi har vurdert barneselskap men iom. at det ble påsketur, ble bursdagen feiret på denne måten. Jeg tror ikke han hadde noe imot det. Det så ut som at han koste seg masse!



Vokabularet hans har utvidet seg enormt: 'fedi' =ferdig, 'fosikti' =forsiktig, 'søøl' = selv osv....har også blitt til setninger som ' gå søøøl' = nei mamma, ikke hold meg i hånden når jeg skal gå ned denne stupbratte trappa eller: 'fedi bil' = pappa, er vi fremme snart, jeg er lei av å sitte i bil (på vei hjem i går kveld).

Været der oppe i Trøndelag var mildt sagt annerledes enn nesten-sommeren vi hadde her i Moss i noen uker. Det snødde og blåste hele tiden. Så om dagen, satt vi inne i en stue der det var fyr i ovnen hele tiden mens gradestokken holdt på å eksplodere. Det var minst +26 grader inne konstant, med unntak av noen topper på nærmere +30...PUH! God mat, kaker, snacks o.l. ble servert konstant slik at magene våre ble trimmet så godt at vi sprang til kjøleskapet med minste antydning til ledig plass i magesekken. Derfor sitter jeg i skrivende stund med godbokse med strikk rundt det nesten ikke-eksisterende livet.
Aktiviteten hos barna var konstant, høy, bråkete, X-box dominerende men med noen få innslag av uteaktiviteter i snøen som etter hver la seg og ble til en ganske vakker vinteridyll.

Vi voksne var på fest torsdagen da svogeren feiret 40-årslag. Det var en typisk trøndersk fest med nærmeste venner, familie, god mat, drikke og musikk. Ikke noe mer...og mer trenger faktisk en fest ikke å være. Det var så normalt, nært koselig og ekte som det går an å få. Og det var godt å være på fest igjen. Dagen etter var svigermor på pletten for å ta imot vår lekeklar sønn slik at vi kunne sove av oss....ja hva var det igjen? Husker ikke.

Ferien ga meg også anledning til ekte hobbykos på kvelden. Jeg har laget 16 kort. Det ene er laget til svogerens 40-årslag. 3 ble solgt til hans fru og resten skal jeg selge her hjemme. Nå trenger jeg å scrappe litt. Har savnet det en god stund.....men først må jeg pakke ut og forbrede oss til hverdagen igjen.

Sliden med kort til salgs er oppdatert i dag, med 16 nye kort !

God dag til alle som stikker innom :)

1 kommentar:

Kristin sa...

Høres ut som dere har hatt en koselig påske, det er sånn påsker skal være oss.

Ha en finfin uke!